Salam ziarah buat semua sahabat-sahabat seperjuangan. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini, akan mengeratkan lagi ukhuwah kita. InsyaALLAH.Jiwa umat Islam tidak harus kecewa menyaksikan kekalahan. Biarkan kekalahan menjadi penggerak perjuangan, bukan kemenangan yang kita hendak, tapi kebenaran yang kita tuntut.

Monday, July 12, 2010

Latihan Iman



Alhamdulillah,bersyukur ke hadrat Ilahi kerana masih memberi kekuatan kpd kita untuk meneruskan hidup di atas muka bumiNya. Agak lama ana tidak mengepos entri dalam blog ini…nak kate sibuk, tidak…nak kate buat-buat sibuk, mungkin ya…cukup hina diri ini, kerana lalai dalam mengingati Allah…rumah Allah amat dekat sekali, tetapi hati jauh sekali dari rumahNya…nauzubillah. Sekiranya di UMP, selalu shj solat berjemaah, namun bila berada di luar UMP, tidak terjaga solat jemaahnya.

Kini genap sebulan ana menjalani LI di Pasir Gudang. Sebelum ini pernah menjadi warga Kedah (UTARA), warga Pahang (TIMUR), dan kini menjadi warga negeri Johor (SELATAN). Pelbagai pengalaman yang diperolehi. Pahit, manis,masin dan masam..huhu

Teringat kata-kata sahabat dan senior tentang LI. Latihan Industri (LI) juga boleh dipanggil LATIHAN IMAN. Melatih iman tatkala diri jauh dari sahabat-sahabat seperjuangan. Begitu kuat cabaran dan dugaan sehinggakan diri begitu jauh dari perjuangan Islam. Sekiranya iman lemah, nescaya akan tewaslah kita pada godaan-godaan. Sesungguhnya iman manusia itu menaik dan menurun. Alangkah hinanya sekiranya iman kita terus menurun tanpa meningkat langsung. Nauzubillah.. Sebulan berada di Johor, tiada langsung rasanya sumbangan diberikan pd Islam. Asyik sibuk menjadi hamba kerja. Kadang-kadang terfikir, alangkah bagusnya dapat terus berjuang di universiti. Tetapi hakikatnya, perjuangan yang sebenar, adalah tatkala berada di luar. Hebat di universiti, tidak bermakna akan hebat juga di luar.

Sebenarnya entri kali ini, nak bercerita tentang LI, tapi x tercerita plak. Banyak cerita menarik LI nih. Hari pertama,OT smpai jam 10 mlm, duduk dalam chamber 0 dan -10 darjah celcius,buat macam-macam test dan lain-lain lagi. Tetapi yang paling best ialah, kilang shutdown 2 hari..haha..dapat balik rumah, Alhamdulillah. Melihat wajah ibu ayah menaikkan kembali semangat. Semangat yang hilang pada minggu pertama dan kedua. Akhirnya, kembali bersemangat setelah bertemu mereka. Kepada yang masih ada ibubapa, jangan lupa balik kampung atau sekurang-kurangnya telefon mereka. Jangan asyik nak telefon pakwe makwe jer. Akhir sekali, jangan tinggal SOLAT. Wallahu’alam


***maaf sebab x tersusun...memang nak mengarut jer dalam entri kali nih =)

2 comments:

Anonymous said...

smoga antum stabat di jalannya.
ingat! ALLAH sntiasa disisimu,,
tak pernah lelah..menjaga & merawatimu..

mujahid_islam said...

amin =)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails