Salam ziarah buat semua sahabat-sahabat seperjuangan. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini, akan mengeratkan lagi ukhuwah kita. InsyaALLAH.Jiwa umat Islam tidak harus kecewa menyaksikan kekalahan. Biarkan kekalahan menjadi penggerak perjuangan, bukan kemenangan yang kita hendak, tapi kebenaran yang kita tuntut.

Thursday, September 17, 2009

27 Ramadhan

Seperti biasa, jika mempunyai masa terluang, ana akan buka peti mel..melihat emel-emel yang telah dihantar...salah satu emel yg telah diterima adalah ayat yang di bawah...ayat-ayat yang cukup bermakna dan memberi banyak pengajaran kepada kita sebagai seorang Islam...syukran jazilan kepada penghantarnya...di saat Ramadhan menghampiri penghujung, sama-sama kita tingkatkan ibadah kita dan sentiasalah kita bermuhasabah...nescaya rugi bagi kita sekiranya di saat tibanya Hari Hisab baru kita nak bermuhasabah...pesanan buat diri...wallahu'alam...

“Anakku, ingatkan kamu pesan ulama Rabbani, jangan kamu menanam pohonan syurga dengan benih-benih neraka?” Mengerjakan solat dengan kesungguhan tetapi tahajud langsung tidak membantu mendekatkan diri kepada Allah. Hanya tahajud, hanya gerakan badan, sedangkan hati tidak bersama-sama. Hanya bangun di malam hari sedangkan simbahan cahaya pada mata hati redup sekali. Bacaan al-Quran yang hanya menjadi gerakan bibir dan basahan lidah sedangkan akal tidak mengerti dan jiwa semakin kontang. Hanya zikir yang terlafaz sedangkan mata tidak menangis. Hanya merenung dosa dengan ingat-ingatan bukannya dengan jiwa dan rasa mendalam.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails