Salam ziarah buat semua sahabat-sahabat seperjuangan. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini, akan mengeratkan lagi ukhuwah kita. InsyaALLAH.Jiwa umat Islam tidak harus kecewa menyaksikan kekalahan. Biarkan kekalahan menjadi penggerak perjuangan, bukan kemenangan yang kita hendak, tapi kebenaran yang kita tuntut.

Friday, September 11, 2009

Hampir ke penghujung...

Imam Ahmad meriwayatkan, Umar bin Khattab berkata. “Hisablah dirimu sebelum dihisab! Timbanglah diri kalian sebelum kalian ditimbang! Sesungguhnya hisab bagi kalian pada hari ini lebih ringan dari pada hisab di kemudian hari. Begitu juga dengan hari ‘aradl (penampakan amal) yang agung” (Imam Ahmad & At-Tirmidziy)

Kini Ramadhan hampir meninggalkan kita. Semakin pantas masa berlalu sehingga tak sedar, bulan Ramadhan, bulan yang Allah anugerahkan kpd kite dengan penuh nikmat dan ganjaran dh hampir ke penghujungnya. Alangkah ruginya jika Ramadhan yang kita lalui pada kali ni, tiada bezanya berbanding ramadhan yg lepas. Seringkali kita berdoa " Ya Allah, temukan aku dengan Ramdhan", namun bilamana Allah menemukan kita dengan Ramadhan, kita mensia-siakan peluang yg Allah berikan pada kita. Peluang yang tidak selalu kita dapat. Mungkin thn ni kita berjumpa ramadhan, namun kite tak tahu pada masa akan datang adakah kite masih berpeluang. Setiap insan pasti berharap bertemu ramadhan, namun tidak semua yg berharap diberikan peluang itu. Dan kite yang berpeluang, seharusnya menghargainya dgn sebaik-baiknya.

Marilah kite sama-sama bermuhasabah, brp kali kita qiam pd bulan ni, adakah ibadah kite semakin bertambah baik?adakah kita bersyukur pdNya?Nauzubillah sekiranya kite tergolong di kalangan org yg x bersyukur. Ya Allah, betapa hinanya diri kite bile kite tak bersyukur dgn peluang yg Allah berikan. Brp kali dh kite menangis di depan Allah pada malamnya sedang insan lain masih di buai mimpi?Tangisan seorang hamba yang mengharapkan keredhaan penciptaNya. Tangisan mengenangkan dosa-dosa yg dilakukan. Tangisan keinsafan seorang hamba. Tangisan yang penuh pengharapan. Atau mata kita sudah tidak mampu lagi mengalirkan air mata kerana kerasnya hati oleh dosa-dosa. Nauzubillah.... Ampuni kami Ya Allah.

Masih tinggal lagi 7 hari untuk kite beribadah pdNya. di bulan ini Marilh kite tanamkan azam untuk menghidupkan malam-malam terakhir di bulan ramadhan dengan amal ibadah. Moga-moga kite tak tergolong di kalangan orang yang rugi.

Di kesempatan saya mengucapkan Selamat Menjalankan Ibadah Puasa & Selamat Hari Raya Aidilfitri. Moga-moga kite tak melupakan ramadhan di saat syawal semakin menjelang. Maaf atas segala kesalahan yang dilakukan.

Muhasabah Cinta
oleh EdCoustic

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails