Salam ziarah buat semua sahabat-sahabat seperjuangan. Moga-moga dengan sedikit perkongsian ini, akan mengeratkan lagi ukhuwah kita. InsyaALLAH.Jiwa umat Islam tidak harus kecewa menyaksikan kekalahan. Biarkan kekalahan menjadi penggerak perjuangan, bukan kemenangan yang kita hendak, tapi kebenaran yang kita tuntut.

Monday, March 29, 2010

dop roknya aku...



Tenaga merupakan suatu yang cukup penting bagi manusia tidak kira agama,bangsa,warna kulit dan lain-lain lagi. Tenaga elektrik, tenaga kinetik, dan pelbagai lagi tenaga diperlukan oleh manusia. Entri ana kali ini bukanlah untuk mengajar konsep fizik, atau mana-mana prinsip yg telah kita pelajari selama kita hidup. Namun, fokus kali ini adalah berkaitan “TENAGA”.

Tenaga memainkan peranan yg cukup penting dalam hidup kita. Bayangkan sekiranya tenaga elektrik yang disalurkan pada rumah, kilang-kilang, pejabat-pejabat,universiti atau mana-mana tempat tiba-tiba sahaja dimatikan dari pusat janakuasa elektrik. Apa yang akan terjadi??Sudah tentu kita akan berada di dalam kegelapan, bidang perindustrian akan lumpuh, kelas-kelas akan dibatalkan (ramai yang suka yg ni..hehe) dan pelbagai lagi impak kepada manusia. Padahal tenaga elektrik itu ada, namun saja tenaga itu dihentikan dan tidak dimanfaatkan.

Demikianlah juga Al-Quran al-Karim. Allah s.w.t telah menurunkan al-Quran kepada kita, dan merupakan sebesar-besar tenaga dalam kehidupan kita. Firman Allah s.w.t dalam Surah al-Maidah ayat 15-16 yang bermaksud.

“Hai Ahli Kitab, sesungguhnya telah datang kepadamu Rasul Kami, menjelaskan kepadamu banyak dari isi Al Kitab yang kamu sembunyi kan, dan banyak (pula yang) dibiarkannya. Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap-gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.”
(Al-Maidah:15-16)

Al-Quran merupakan pusat penjanaan ‘tenaga’ bagi orang Islam. Namun sumber kekuatan itu kini dicampakkan oleh orang Islam sendiri, sehingga hati menjadi gelap dan perjalanan kehidupan menjadi rosak. Al-Quran kini hanyalah menjadi hiasan di rumah-rumah dan bukan sebagai penghias di hati manusia.

Sahabat-sahabat, bersama-sama kita muhasabah diri kita,sejauh mana kita gunakan al-Quran yang Allah turunkan. Insyaallah =)

4 comments:

Anonymous said...

salam betul tu akhi shamsul.al-quran acts as a generator to generate the energy.

mujahid_islam said...

akhi shamsul??konpius2..huhu

An-Nasrullah said...

ape kaitan mende mcm hard disk laptop kt atas tu dgn tenaga? acer wi royak sket kt abg deme ning?heh

mujahid_islam said...

haha...jupe brg elektrik...msuk jer ar...huhu...tp tu bkn hard disklh bang...heh

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails